Rok: 2025, kategoria: B, nr projektu:

Uwaga! Ten tekst nie został jeszcze sprawdzony i upiększony. Jeśli już jest piękny i nie zawiera błędów, martwych linków i innego badziewia, dodaj proofread: yes
do sekcji flag artykułu.
Wstęp
Od jakiegoś czasu szukałem w miarę prostego sposobu na przewóz lekkiego wojskowego masztu antenowego typu MT-10M. Przewóz wewnątrz samochodu wymuszał położenie oparć dwóch foteli: tylnego i przedniego pasażera. Do tego zachodziła obawa ubrudzenia tapicerki czy jej uszkodzenia podczas gwałtownego – awaryjnego hamowania. Przewóz na bagażniku dachowym stwarzał problemy logistyczne: położenie, zdjęcie i mocowanie.
Potrzebowałem rozwiązania w miarę prostego, które nie wykluczy możliwość otwarcia tylnej klapy bagażnika. Hak holowniczy wydawał się idealnym punktem montażu takowego uchwytu.
Konstrukcja
Konstrukcja składa się z dwóch ramek nachodzących na siebie, zespawanych z rurki aluminiowej, o przekroju kwadratowym 20x20 mm i grubości ścianki 3 mm.
Ramka mniejsza (wewnętrzna) ma wspawane 3 poprzeczki wewnątrz konstrukcji. Jest ona przymocowana do głowicy mocowanej na hak holowniczy.
Ramka większa (zewnętrzna) ma wspawane 3 poprzeczki na zewnątrz konstrukcji. Jedna z mniejszych krawędzi jest wspawana wewnątrz ramki, a druga na zewnątrz, analogicznie jak poprzeczki. Do niej jest przymocowany maszt.
Takie rozwiązanie umożliwia obrót ramki zewnętrznej o 180o wokół osi wyznaczonej przez dwie śruby M10.
Zamontowana podpora stała (przeznaczona dla przyczepek samochodowych) jest wspornikiem konstrukcji w przypadku jej rozłożenia do pracy w terenie.
Przyjęte wymiary konstrukcji umożliwiają odchylenie ramki większej (zewnętrznej) o 90o lub 180o w taki sposób, aby była możliwość otwarcia tylnej klapy bagażnika.
Oś pionowa masztu jest zbliżona do osi pionowej haka holowniczego.






